Kto mieszka zimą w lesie,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

TEMAT TYGODNIA: Kto mieszka zimą w lesie

AUTOR:

GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Zabawy wybranymi zabawkami. Zabawa ruchowa . Zabawa ruchowa .

- doskonalenie mowy wiązanej
- kształcenie umiejętności naśladowania ruchów
- doskonalenie sprawności ruchowej

- dziecko chętnie nawiązuje kontakt słowny z nauczycielką
- dziecko stara się powtórzyć ruchy
- dziecko wykonuje ruchy zgodnie ze swoim temperamentem

Po czym poznajemy, że jest zima? - rozmowa z dziećmi połączona z obserwacją przez okno otoczenia przyrodniczego. Umieszczenie w kąciku przyrody bałwanka wykonanego przez prowadzącą (stelaż wykonany z drutu i obciągnięty watą, z folii samoprzylepnej naklejone oczy, nos, usta i guziki). Dzieci omawiają jego wygląd (w tym przeliczają ilość kul). Bałwanek - wypełnianie konturu bałwanka białą farbą plakatową metodą paluszkową. Pozostałe elementy dziecko wypełnia farbą korzystając z wacika do uszu. Szablony bałwanków należy zrobić podwójnie, tak aby mogły stać. Zostają umieszczone w kąciku przyrody - "bałwankowa rodzina". Taniec bałwanków - wykonywanie ruchów do muzyki instrumentalnej (płyta). Powolne ruchy proponowane przez prowadzącą.

- zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- ćwiczenie sprawności manualnych

- dziecko wypowiada się na temat tego co widzi przez okno
- dziecko używa określeń związanych z przyrodą
- dziecko wypełnia starannie farbą szablon bałwanka

Wyjście na przedszkolne podwórko. Jeśli podwórko jest pokryte śniegiem - usypywanie nogami "górek", udeptywanie ich stopami, bieg za nauczycielką między górkami. Ogrzewanie rąk - rozcieranie dłoni na dworze.

kształcenie nawyku przebywania na powietrzu nawet w chłodne dni

- dziecko usypuje ze śniegu górkę
- dziecko wie, że rozcieranie dłoni powoduje ich rozgrzanie

WTOREK

Zabawy z piłką. Dzieci siedzą na obwodzie koła w rozkroku, toczą średniej wielkości piłkę. Każde dziecko wchodzące do sali może dołączyć do pozostałych, warunkiem jest głośno powiedziane "dzień dobry". Podawanie piłki z rąk do rąk z równoczesnym wypowiadaniem "proszę". Nauczycielka stoi w środku koła. Dzieci stoją na obwodzie koła, za każdym ustawione krzesełko. Prowadząca rzuca piłkę do dzieci. Jeśli do któregoś rzuci piłkę i jednocześnie powie "do widzenia", dziecko oddaje piłkę nauczycielce (nie rzuca), również mówi "do widzenia" i siada na krzesełku.

- wyrabnianie nawyku stosowania form grzecznościowych

- dziecko wie jaką formę grzecznościową zastosować w określonej sytuacji

opowiadanie B. Forma w interpretacji prowadzącej. Zastosowanie sylwet elementów, o których mowa w opowiadaniu lub pacynek (Maciusia i dozorcy). Zabawa ruchowa . Wypełnianie skrawkami kolorowego papieru szablonu ptaka (wcześniejsze przygotowanie przez nauczycielkę wspólnie z dziećmi skrawków papieru)

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków
- kształcenie umiejętności biegania i zajmowania miejsca bez popychania rówieśników
- poznanie możliwości plastycznych

- dziecko wie dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki
- dziecko wykonuje ruchy zgodne z poleceniami zauważając rówieśników
- dziecko stara się jak najdokładniej wypełnić szablon

Zabawy konstrukcyjne w sali przedszkolnej. Zabawa ruchowa .

- manipulowanie klockami bez konieczności ich nazywania
- kształcenie umiejętności tworzenia koła

- dziecko poznaje różnorodność tworzenia konstrukcji
- dziecko wie jak się ustawić, aby wspólnie z rówieśnikami utworzyć koło

ŚRODA

Rozmowa z dziećmi na temat przeziębienia i korzystania z chusteczek higienicznych. Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch chusteczki higienicznej (jednej cienkiej warstwy), następnie zmięcie jej i celowanie nią do worka na śmieci. Zabawa ruchowa .

- przyswajanie nawyku zasłaniania ust i nosa podczas kichania
- umiejętność zapamiętywania poleceń
-reagowanie ruchem na dźwięki ciche i głośne

- dziecko wie dlaczego i jak należy korzystać z chusteczek higienicznych
- dziecko kojarzy natężenie dźwięku z ruchem

Poznajemy zająca w oparciu o piosenkę B. Forma . Omówienie na podstawie dużych ilustracji wyglądu zająca i jego zwyczajów. Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym zającem. Zadaniem dziecka jest doklejenie mu brakujących części i wypełnienie konturu farbą plakatową przy pomocy korka (stempelkowanie). Dzieci spacerują po sali - "zające w lesie". Na hasło "uwaga wilk" dzieci uciekają do "nory" (wyznaczone miejsce w sali).

- poznanie zwierząt żyjących zimą w lesie na przykładzie zająca
- ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności pokrywania powierzchni odbijaniem korka
- doskonalenie umiejętności biegu bez potrącania

- dziecko rozpoznaje zająca spośród innych zwierząt leśnych
- dziecko wie jak przykleić brakujące części
- dziecko wie, że pojęcie "szybko" nie oznacza potrącania rówieśników

Wspólny śpiew znanych przedszkolnych piosenek, zachęcanie do śpiewu indywidualnego.

- ćwiczenie mowy i pamięci muzycznej

- dziecko próbuje samo zaśpiewać piosenkę

CZWARTEK

Nauka prawidłowego składania swetrów. Zabawa z kłębkiem włóczki Trzymamy się razem. Dzieci siedzą w kole, każde chwyta włóczkę (nie puszcza z ręki), po czym toczy kłębek do następnego dziecka. Tworzy się w ten sposób gęsta sieć. Dzieci mają kilka części nici, które trzymają w dłoniach. Gdy sieć jest gęsta dzieci wstają i wspólnie z nauczycielką przy podkładzie muzycznym (o spokojnym charakterze) wykonują ruchy: podniesienie do góry włóczki, opuszczenie, poruszanie się po obwodzie koła.

- doskonalenie czynności samoobsługowych
- kształcenie umiejętności toczenia włóczki

- dziecko stara się złożyć sweter zgodnie z instrukcją
- dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy

Jakie to zwierzę. Połącz kropkami - dzieci otrzymują kartki z kropkami, które łączą kredką świecową, po czym kolorują postać powstałą z połączenia kropek (sarna, wilk, lis, zając). Po wykonaniu zadania oglądają narysowane na brystolu różnorodne ślady zwierząt i ludzi. Wyjście do przedszkolnego ogrodu - rozmowa na temat pozostawionych przez dzieci śladów. Na podwórku nauczycielka śpiewa piosenkę , a dzieci wykonują odpowiednie ruchy (marsz gęsiego, tupanie, lekki bieg). Zabawy na śniegu, lepienie kul śniegowych, prowadząca lepi małego bałwanka i umieszcza go na parapecie okna.

- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej zimy
- poznawanie właściwości śniegu

- dziecko prawidłowo łączy kropki
- dziecko wie, że zarówno człowiek, jak i zwierzęta pozostawiają na śniegu ślady
- dziecko wie, że nie zawsze można lepić bałwana

Zabawy w sali wybranymi zabawkami. Utrwalenie piosenki .

- wdrażanie do odkładania zabawek na miejsce

- dziecko przyswoiło nawyk odkładania zabawek po skończonej zabawie

PIĄTEK

Oglądanie ilustracji przedstawiających zabawki, wyszukiwanie ich w sali. Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch "gwiazdek śniegowych" zawieszonych na nitce. Zabawa ruchowa przy piosence o tematyce zimowej.

- ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności nazywania przedmiotów
- zwiększenie pojemności płuc

- dziecko wzbogaca swój słownik związany z zabawkami
- dziecko wie jak wprawić w ruch gwiazdkę

Zabawa matematyczna .

- posługiwanie się liczebnikami głównymi

- dziecko słownie określa ilość zwierząt na ilustracjach

Zabawy w kącikach zabaw. Zachęcanie dzieci do podjęcia zabawy tematycznej Goście w domu.

- próby podjęcia zabawy tematycznej

- dziecko próbuje odtworzyć znaną mu sytuację

odwiedzin: 193399

 

 

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2008

 

Płatności SMS: 

Hosting: 

Copyright © 2005-2008 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl