Kurs rysunku MANGA nr 9, Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

SSE3ID

[ndeks:

eso^bi



imm I SCENARIUSZ

TAJEMNICE POSTACI! STWÓmlHISTORIEit.ACZAC.RÓZNE PERYPETIE

[nmgaĘi

hachette

 

MATERIAŁY

 

Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.

Opis materiałów do mangi

Pędzelek

 

SPRZEDAŻ NUMERÓW ARCHIWALNYCH I PRENUMERATA:

tel. (067) 210 86 50

BIURO OBSŁUGI KLIENTA:

MANGA FORUM

tel. (067) 210 86 50

 

 

 

WYDAWCA:

Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa

Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,

XII Wydział Gospodarczy Krajowego

Rejestru Sądowego,

ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090

NIP: 521-10-17-253

Regon: 011131802

Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł

SKŁAD I ŁAMANIE:

Dominik Trzebiński Du Châteaux

ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)

ISBN 978-83-7575-310-3 (Nr 9)

Copyright© 2009, Hachette Collections Japan Copyright © 2009, Hachette Polska Sp. z 0.0.

Printed in Poland

Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.

Współpraca przy mandze Cechy rysownika mangi

TECHNIKI

Twarz dziewczynki

(1)                 Szkicowanie

Zdenerwowany chłopak

(2)                Rysowanie tuszem

Dłoń kobiety

(3)                Wykończenie

HISTORIA! SCENARIUSZ

Odkryj tajemnice postaci Stwórz historię łącząc różne perypetie



OPIS MATERIAŁÓW DO MANGI

Pędzelek służy do malowania linii, których nie można wykonać za pomocą stalówki. Wykorzystujemy go również do wypełniania i retuszowania dużych obszarów. Może także przydać się podczas kolorowania. Jest to narzędzie niezbędne do tworzenia mangi. Radzimy więc poćwiczyć prowadzenie pędzelka, by potem móc używać go bez problemów.

CIENKI PĘDZELEK

Pędzelek dołączony do niniejszego zeszytu pozwala wykonywać najcieńsze linie spośród wszystkich pędzelków, które dostaniesz od nas w prezencie. Pędzelki tego typu nazywa się „twarzowymi”, gdyż w starożytnych Chinach stosowano je do rysowania konturów i szczegółów twa­rzy. My będziemy nazywać go „cienkim”, w odróżnieniu od bardzo podobnego lecz grubszego pędzelka. Pędzelek zbudowany jest z drewnianej lub bambusowej obsadki zakończonej zwierzęcym lub syntetycznym włosiem. Bez trudu znajdziesz pędzelki dobrej jakości, za­równo naturalne jak i syntetyczne. Wypróbuj wiele pędzelków o różnej szerokości i wykonanych z różnych materiałów.

TRZYMANIE PĘDZELKA

Pędzelek należy trzymać w taki sam sposób w jaki trzyma się pióro. Pędze­lek jest bardziej wrażliwy na nacisk: jeśli naciśniesz zbyt mocno, czubek odkształci się i może zniszczyć rysunek. Pędzelek należy trzymać w pozycji prawie pionowej, różnicując siłę nacisku.

WYPEŁNIANIE ZA POMOCĄ PĘDZELKA

Pędzelek jest przydatny na wielu etapach prac nad mangą. Teraz wyjaśnimy kilka technik stosowanych podczas wypełniania. Najlepiej jest posiadać dwa pędzelki, jeden do wypełniania a drugi do retuszowania.

1                    REFLEKSY

Technika ta polega na pozostawieniu białego obszaru podczas wypełniania rysunku, dzięki czemu otrzymujemy refleksy we włosach. Błękitną kredką zaznacz obszar, który ma pozostać biały i wypełnij go, prowadząc pędzelek ku sobie. Jest to technika powszechnie stosowana w mandze i ułatwiająca uzyskanie pięknych refleksów.

2                    PLAMY KRWI

Pędzelek jest bardzo przydatny podczas rysowania plam krwi. Za pomocą stalówki rozbryzgaj tusz znajdujący się na czubku pędzelka. W ten sposób powstaną plamki o bardzo realistycznym wyglądzie. Pamiętaj, żeby zasłonić obszary, na które nie chcesz nanieść tego efektu.

JAK WYPEŁNIAĆ TUSZEM?

(i) Za pomocą X zaznacz obszar do wypełnienia i używając stalówki lub stylografu zwiększ grubość linii wyznaczających ten obszar.

(2) Zanurz pędzelek w tuszu i wypełniaj rysunek prowadząc pędzelek w pionie, pilnując by nie powstały żadne nieregularności.

(3) Prowadząc pędzel poziomo nałóż drugą warstwę. Dzięki temu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że zapomnisz wypełnić jakąś część rysunku a wypełnienie będzie bardziej jednolite.

Zdjęcia mogą różnić się od oryginału.

Podczas wypełniania należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie pobrudzić wypełnionych wcześniej obszarów. Aby uniknąć takiej sytuacji, pod dłoń podłóż kartkę papieru i przyciśnij.

PODSTAWOWE ZASADY DOTYCZĄCE PĘDZELKA (l)

W mandze często używa się pędzelka. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady dotyczące używania i przechowywania go. Przeczytaj uważnie tę rubrykę i poćwicz aż opanujesz sztukę posługiwania się tym przyborem.

PIERWSZE UŻYCIE PĘDZELKA

Czubek nowego pędzelka jest utwardzony za pomocą specjalnego kleju, co sprawia, że nie nadaje się do rysowania linii. Przed użyciem należy pozbyć się kleju.

 

9

 

Zanurz pędzelek w letniej wodzie. W przypadku grubego pędzelka należy zanurzyć dwie trzecie jego czubka. Cienkiemu pędzelkowi wystarczy zanurzenie jednej trzeciej.

Naciskaj wilgotną końcówkę, aż stanie się miękka. Zacznij od zakończenia i nie przyciskaj zbyt mocno, gdyż jeśli czubek się odkształci, rysowane linie nie będą harmonijne. Powoli zwiększaj powierzchnię nacisku.

 

CZYSZCZENIE PĘDZELKA

Po zakończeniu pracy z pędzelkiem, należy starannie go umyć. W przeciwnym razie w przestrzeni pomiędzy włoskami będzie gromadził się tusz a pędzelek zacznie stopniowo otwierać się uniemożliwiając rysowanie prostych linii. Pamiętaj, żeby wyczyścić pędzelek po każdym użyciu.

 

 

 

Grube pędzelki można umyć bezpośrednio pod kranem. Zwróć uwagę, aby              W przypadku cienkich pędzelków radzimy umyć jedynie sam czubek, który

strumień wody nie był zbyt duży i delikatnie pocieraj palcami zakończenie              był zamoczony w tuszu. Należy unikać bezpośredniego mycia pędzelka pod

pędzelka. Kontynuuj, aż woda stanie się czysta.              kranem. Pędzelek będzie miał dłuższą żywotność, jeśli będziesz myć go

w małym naczyniu z wodą.

PRZECHOWYWANIE PĘDZELKÓW

Ścisłość pędzelka jest podstawową rzeczą. Źle przechowywany pędzelek szybko niszczy się. Dobrze zapamiętaj nasze rady: są bardzo proste, ale niezwykle przydatne.

 

1 Zakończenie pędzelka jest najczęściej wykonane ze zwierzęcej sierści. Czasem można zaobserwować na pędzelku mech lub ślady owadów, choć nie jest to zasadą. Jeśli nie używasz pędzelka przez długi czas, przejrzyj go od czasu do czasu.

2 Po umyciu osusz pędzelek i umieść w dobrze przewietrzonym miejscu, zwracając uwagę aby czubek nie stykał się z żadnym innym przedmiotem. Jeśli zamierzasz przechowywać pędzelek w pozycji pionowej, jego czubek powinien być skierowany ku górze. Jeśli wkładasz pędzelek do etui, pamiętaj żeby nie dotykał ścianek.

WSPÓŁPRACA PRZY MANDZE

MANGA FORUM

W porównaniu z filmem, programami telewizyjnymi czy teatrem wymagającymi współpracy wielu osób, manga jest jedynym środkiem przekazu pozwalającym na proste i bezpośrednie przekazanie świata tylko jednej osoby: jej autora. Żeby jednak dzieło dotarło do księgarni, potrzebna jest pomoc ze strony wielu osób.

MANGA, FORMAT W KTÓRYM AUTOR MOŻE WYRAZIĆ SIĘ W PEŁNI

Jednym z pozytywnych aspektów mangi jest fakt, iż autor może samodzielnie i całkiem dowolnie przedstawić stworzony świat, używając do tego okienek, tekstu i dialogów. Film animowany wymaga współpracy animatorów, rysowników, dublerów, itd. Osoba rysująca mangę sama realizuje wszystkie etapy. Dlatego właśnie wielu młodym twórcom mangi trudno jest przekroczyć granicę amatorstwa i stać się pełnymi profesjonalistami. Jest to również powód, dla którego twórcy mangi cieszą się aż tak wielkim szacunkiem.

MANGA, GATUNEK O NISKIM RYZYKU I WYSOKICH KORZYŚCIACH

Jeśli rysujący mangę pomyli się, zawsze może poprawić błąd. Koszty błędu ograniczają się do kosztów materiału (papier, tusz, rastry, itd.). Ponadto czasopismo z mangą może liczyć na różne źródła dochodów, od ogłoszeń reklamowych po debiutujących rysowników, a więc poniesione ryzyko jest dość niskie. Po­nowne nakręcenie sceny filmowej wymaga sporych nakładów na ekipę i materiał. A jeśli film nie odniesie sukcesu, producent może stracić duże pieniądze.

ABY UKOŃCZYĆ MANGĘ POTRZEBNA JEST WSPÓŁPRACA WIELU OSÓB

Aby manga w wersji książkowej trafiła do czytelników potrzeb­na jest współpraca wielu osób na różnych etapach tworzenia dzieła. Jeśli źródłem inspiracji mangi jest istniejące dzieło - powieść, gra komputerowa, prawdziwe wydarzenia - lub jeśli manga odwołuje się do konkretnej dziedziny, scenarzysta powinien zebrać odpowiednie informacje. Istnieją czasopisma poruszające wiele bardzo różnorodnych tematów i ułatwiające pracę scenarzystom i osobom adaptującym. Słynni rysownicy, których rytm pracy wyznaczają ukazujące się co tydzień numery, zatrudniają do pomocy asystentów. Na koniec wydawca zajmuje się kierowaniem pracami na wszystkich etapach.

ŁAŃCUCH WSPÓŁPRACY ZANIM MANGA DOTRZE DO CZYTELNIKA

FIRMA PRODUKUJĄCA

KSIĄŻKA Z MANGĄ

( PRODUKCJA )*~ WYDAWCA

ORYGINALNY PLAN PROJEKT LOGISTYCZNY

ETAPY TWORZENIA MANGI

 

AUTOR

SCENARZYSTA RYSOWNIK ASYSTENCI MANGA

SCENARIUSZ

RYSUNEK

INTRYGA

SZKICOWANIE

TEKST

RYSOWANIE TUSZEM

DIALOGI

WYPEŁNIANIE

KOORDYNATOR WYDAWNICZY

Po dokonaniu korekty wydawniczej, ukończone dzieło zostaje przesłane do drukarni, gdzie podczas składania dodaje się dialogi. Następnie wydawca wybiera tytuł i slogan reklamowy (w przypadku czasopism ten etap prac wymaga również zreda­gowania nagłówków typu „Numery w sprzedaży...” czy „Napisz do nas na...”). Kolejny etap prac to stworzenie ostatecznej makiety, obróbka fotochemigraficzna a na końcu drukowanie i nadawanie kształtu. Mangi wydawane w formacie książkowym potrzebują również okładki. Po zakończeniu procesu wydawni­czego angażującego wiele osób, manga trafia do rąk czytelnika.



ZOSTAŃ DOBRYM KAMERZYSTĄ!

Aby przyciągnąć uwagę czytelników, często wystarczy tylko zadbać o odpowiednie kadrowanie postaci i dekoracji. Nie zapomnij więc, że dobry rysownik mangi powinien doskonale znać techniki kadrowania.

BLISKIE ZWIĄZKI POSTACI I KADROWANIA

STALE POSZUKUJ NOWEGO SPOSOBU KADROWANIA

 

W fotografii i przemyśle filmowym, gdy mówi się o kadrowaniu lub planach, ma się na myśli ustawienie kamery lub aparatu w stosunku do filmowanego obiektu. Odnoszone przez widza wrażenie zmienia się w zależności od tego czy oglądamy po­stać z wysokości jej oczu, z góry czy z dołu (ujęcie z wysoka/ dołu). W ujęciach z góry oglądany przedmiot sprawia wrażenie słabości a oglądający go nabiera przeświadczenia o swojej wyższości. W ujęciu od dołu zaś przedmiot wydaje się wielki i może nieco onieśmielać oglądającego.

KADRUJ NA PODSTAWIE ISTNIEJĄCYCH OBRAZÓW

Każdego dnia odbieramy wrażenia jakie otrzymuje się kadrując osoby pod różnym kątem. Gdy witamy się z kimś za pomocą skinienia głową, jest to punkt widzenia z góry; jeśli zaś jedna osoba spogląda na drugą z pogardą, najczęściej unosi nieco brodę, ustawiając drugą osobę w pozycji osoby gorszej. Sztuka egipska nie stosowała ujęć pod różnym kątem ani kadrowania, by osiągnąć efekt trójwymiarowości. Zaczęto je stosować do­piero w czasach współczesnych. Zjawisko to nadal się rozwija i z malarstwa zostało przeniesione do fotografii, kina, telewizji i oczywiście do mangi.

W mandze nie można ograniczyć się do stosowania zwyczajne­go kadrowania ani do zwykłych kątów robienia zdjęć. Na przy­kład aby widzowie mogli w pełni skorzystać z transmisji meczu baseballowego, operatorzy stosują kadr stały, wyznaczony osią biegnącą od gracza zewnętrznego pola do miotacza. Aby ukazać mimikę miotacza przechodzi się do kadru poziomego a żeby pokazać publiczności piłkę stosuje się kadr panoramicz­ny. W mandze zaś narysowanie od dołu miotacza rzucającego piłeczką, pokazanie dłoni trzymającej piłeczkę w zbliżeniu czy wykadrowanie twarzy graczy pozwalają na lepsze przekazanie ich emocji i wzmacniają wymowę sceny.

 

 

 

 

POŁĄCZ KADRY, KTÓRE Cl SIĘ PODOBAJĄ

Aby znaleźć dobre sposoby kadrowania rysunków, należy obejrzeć wiele filmów i dobrych mang. Warto zdawać sobie sprawę z wpływu konkretnego typu kadru na odbiór zdjęcia i ćwiczyć. Można znaleźć liczne pozycje techniczne lub serie zdjęć tej samej osoby lub budynku wykonane pod różnym kątem. Najważniejsze, żeby nauczyć się uwieczniać przedmio­ty w interesujący cię sposób. Poćwicz fotografując przyjaciół i bliskich oraz otaczające cię budynki.

PODSTAWOWE POJĘCIA

Trzy najważniejsze pojęcia w fotografii to położenie aparatu, kąt oraz skala.

 

POŁOŻENIE APARATU

WYSOKO

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl