Kurs rysunku MANGA nr 7, Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OD POZIOMU PODSTAWOWEGO DO ZAAWANSOWANEGO
SZYBKI I RROSTY KURS POZNAJ ^WSZYSTKIEJTEi
AUCE rysun
DŁON KOBIETY
[USMIESHNIETrft DZIEWCZYNA
PffA-POSTAC CHŁOPCA
MATERIAŁY
STĄlOWKA SZKOLNA TiMPERÓWKA
FORUM
««DEFORMACJA I EKSPRESJA POSZUKIWANIE HISTORII NA ULICY
¿11 SCENARIUSZ
ROSTACIEiOKREŚLAIA MANCĘ BzŃ A'CZEN I El KARTMlROSTAC I
(ssncsmui
NOTOWANIA
ansDCESEC
m mmmmmm
SPIS TREŚCI
MATERIAŁY
Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.
Opis materiałów do mangi
Stalówka szkolna Twoja temperówka
SPRZEDAZ NUMERÓW ARCHIWALNYCH I PRENUMERATA:
tel. (067) 210 86 50
BIURO OBSŁUGI KLIENTA:
MANGA FORUM
tel. (067) 210 86 50
TECHNIKI
WYDAWCA:
Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa
Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego,
ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090
NIP: 521-10-17-253
Regon: 011131802
Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł
Deformacja i ekspresja Poszukiwanie historii na ulicy
HISTORIA! SCENARIUSZ
SKŁAD I ŁAMANIE:
Dominik Trzebiński Du Châteaux
ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)
ISBN 978-83-7575-308-0 (Nr 7)
Copyright © 2009, Hachette Collections Japan Copyright © 2009, Hachette Polska Sp. z 0.0.
Printed in Poland
Dłoń kobiety
(1) Szkic
Uśmiechnięta dziewczyna
(2) Rysowanie tuszem
Cała postać chłopca
(3) Wykończenie
Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.
Postacie określają mangę Znaczenie karty postaci Osnowa intrygi Zacznij od notowania
OPIS MATERIAŁÓW DO MANGI
Dzięki dołączonej stalówce szkolnej nie będziesz mieć żadnych problemów z rysowaniem cienkich i jednolitych linii, co przyda się podczas tworzenia efektów i rysowania pejzaży. Dlatego właśnie radzimy poćwiczyć posługiwanie się nią.
Jest idealnie przystosowana do rysowania cienkich i jednolitych linii a posługujemy się nią do rysowania pejzaży i tworzenia efektów. Niektórzy autorzy stosują je również do rysowania głównych linii postaci. Ponieważ stalówka ta jest bardzo wytrzymała, idealnie pasuje osobom, które mocno przyciskają
STALÓWKA SZKOLNA
ZASTOSOWANIA STALÓWKI SZKOLNEJ
9
Nie wymaga kontrolowania nacisku, więc jest idealna do wykonywania zdobień, szczegółów i włosów.
Jednolita kreska doskonale pasuje do pejzaży i przedmiotów, czyli tam gdzie nie trzeba zmieniać grubości linii.
Dość twarda, łatwa w użyciu i rysująca jednolite kreski nadaje się do tworzenia efektów, takich jak strzałki, oznaki prędkości, itd.
WYRAZISTE RYSUNKI
Zdjęcia mogą różnić się od oryginału.
Choć niektórzy początkujący posługują się nią do rysowania głównych linii swoich postaci, to trzeba pamiętać, że stalówka szkolna rysuje jednolite Unie bez możliwości zmieniania ich grubości. Nie jest to zatem najlepszy wybór, gdyż narysowana postać może zlać się z dekoracją (wykonaną także za pomocą stalówki szkolnej) i zmniejszyć znaczenie postaci. Miej to na uwadze, jeśli zamierzasz narysować postać, posługując się tą stalówką.
K
U DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Stalówka typu G, mimo iż jest dość elastyczna i umożliwia kontrolowanie grubości rysowanej linii, to przy niewłaściwym używaniu może doprowadzić do narysowania nieregularnych linii. Dobrym narzędziem dla początkujących jest stalówka szkolna, gdyż pozwala otrzymać jednolite kreski. Stalówkę szkolną, podobnie jak stalówkę typu G, należy prowadzić zgodnie z kierunkiem kanalika. Zapamiętaj to i nie pochylaj stalów- l ki zbyt mocno.
TWOJA TEMPERÓWKA
Dołączona do zeszytu temperówka pozwala zatemperować ołówki, dzięki czemu narysujesz dokładniejsze linie.
TWOJA TEMPERÓWKA
Twoja temperówka składa się z wieczka, do którego będziesz wkładać ołówki do zatemperowania oraz z przeźroczystego pojemniczka, niezmiernie przydatnego, jeśli regularnie strugasz swoje ołówki.
WIECZKO
Posiada dwa otwory dla temperowania ołówków o różnych średnicach.
♦
W KILKA SŁOWO MATERIAŁACH
Wybierając materiały do kolekcji kierowaliśmy jest łatwością ich użycia. Musicie jednak wziąć pod uwagę również inne czynniki: sposób temperowania, rozmiary grafitów w struganym ołówku... Wypróbuj wiele różnych narzędzi, odwiedź kilka sklepów i wybierz przybory najlepiej pasujące do twojego sposobu rysowania.
POJEMNICZEK
Jest przeźroczysty i bardzo pojemny.
Większość postaci z mangi ma inne proporcje ciała niż my. Rysunek manga nie przestrzega zasad perspektywy i charakteryzuje się bardzo odważnymi kompozycjami mającymi wywołać wrażenie na czytelniku. Jakie są zasady deformacji, będącej najważniejszą cechą charakteryzującą mangę?
DEFORMACJA I EKSPRESJA
—
MANEKINY SKLEPOWE RÓWNIEŻ
Manekiny na sklepowych witrynach podkreślają zalety ubrań. Na zachodzie manekiny przestrzegają normalnych proporcji ciała ale w Japonii poddaje się je procesowi deformacji. Aby lepiej ukazać zachodnie stroje, przedstawione modele są nieco większe od średniej japońskiej podczas gdy ręce są nieco krótsze aby wszystko ładnie wyglądało. Głowa jest normalnych rozmiarów, lecz twarz jest mniejsza. Deformacja ta związana jest z wyobrażeniem idealnej sylwetki męskiej i żeńskiej w modzie.
CZYM JEST DEFORMACJA?
Jest to termin stosowany w malarstwie i w rzeźbiarstwie. Dotyczy zmiany i wyolbrzymienia proporcji ciała w stosunku do rzeczywistych rozmiarów i kształtów. Z punktu widzenia historii sztuki pojęcie to odwołuje się do zmian kanonów piękna ustanowionych w XIV wieku we Włoszech, w epoce renesansu. Podstawą tych kanonów było dziedzictwo sztuki grecko-rzymskiej oraz ówczesne modele symetrii i proporcji. Od renesansu do dziś niektórzy malarze starali się stworzyć sceny o dość dużej ekspresji. W zdominowanym przez sztukę gotycką XVII wieku El Greco malował zniekształcone, wydłużone i upiorne ciała podczas gdy Caravaggio otrzymywał ciekawe efekty wykorzystując grę świateł i cieni. W historii sztuki zachodniej trend ten rozwinął się prowadząc do powstania wielu innych prądów artystycznych.
UPODOBANIE DO DEFORMACJI
W epoce renesansu Leonardo da Vinci określił anatomiczne proporcje ciała człowieka, ustanawiając tym samym idealne rozmiary dla świata zachodniego. Ale czy dotyczy to również mangi? W rysunkach humorystycznych lub w komiksie stosuje się rysunki karykaturalne, przerysowujące głowę. W czasopismach dla młodzieży, bohaterzy i złe postacie posiadają często duże i umięśnione ciała a bohaterki duże oczy i mały nosek. W mangach adresowanych dla kobiet postacie męskie obdarzone są dużymi oczami podkreślonymi długimi rzęsami i posiadają niekończące się wręcz nogi. Te śmiałe deformacje postaci stały się podstawowym środkiem wyrazu i jednym z powodów ogólnoświatowego sukcesu mangi.
KORZENIE MANGI
Ekspresyjny kierunek sztuki japońskiej przejawiał się już w maskach teatru Nó (ponad sześćdziesiąt) przedstawiających archetypy takie jak mężczyzna, kobieta, starzec, demon czy duch oraz inne bardziej zaawansowane postacie (piękna dziewczyna czy inteligentna lub nieszczęśliwa kobieta). W teatrze Kabuki, gdzie stosowano makijaż zwany kumadori, czerwony kolor przypisywano ludziom prawym podczas gdy kolorów błękitnego lub brązowego używano dla postaci negatywnych lub zjaw. W ważnych dla sztuki momentach bohaterowie zatrzymywali się a na scenie zapadała cisza. Aby wyrazić ból lub smutek, aktorzy przesadnie poruszają ramionami i gorzko płaczą. Charakter, uczucia lub pozy postaci maksymalnie podkreśla się tworząc „żywy obraz”. Inaczej mówiąc deformacja polega na zebraniu dużej ilości informacji na jednym obrazku bez potrzeby udzielania jakichkolwiek dodatkowych informacji. Jednak najprawdopodobniej to malarstwo Ukiyo-e z epoki Edo pozwoliło Japończykom przyzwyczaić się do deformacji w sztuce. Technika ta uznawana za przodkinię mangi wpłynęła na wielu europejskich artystów, takich jak np. Van Gogh
POSZUKIWANIE WŁASNEGO STYLU
W przeciwieństwie do tego, czego można podziewać się po takim tytule, proszenie początkującego, by poszukiwał swojego stylu doprowadziłoby do porażki. Najważniejsza jest bowiem wprawa w stylach rysowania. Równowaga twarzy, proporcje ciała czy studiowanie technik zniekształcających pomogą otrzymać lepsze rezultaty i osiągnąć prawdziwą ekspresję rysunku. Gdy autor pragnie przerysować - zniekształcić - pewne linie swego rysunku, musi zastanowić się nad tym, co chce wyrazić: moc, spokój, zmysłowość... i odpowiedziawszy sobie na to pytanie, odpowiednio zmodyfikować postać. Jeśli uda wam się narysować postać o cechach charakteru rozpoznawalnych na podstawie sylwetki, oznacza to, że opanowaliście technikę deformacji. Pomocne może okazać się zdobywanie wiedzy, np. studiowanie dramatycznego przejaskrawienia w Kabuki lub przeplatania się proporcji na niektórych obrazach.
POSZUKIWANIE HISTORII NA ULICY
W jednym z wcześniejszych numerów podkreślaliśmy znaczenie zbierania informacji w procesie powstawania mangi. Poszukiwanie danych na ulicy jest skuteczniejsze od szukania w Internecie czy w książkach. Ulica to kopalnia pomysłów, które szybko staną się źródłem inspiracji.
W DRODZE KU HISTORII
Gdy scenarzysta filmu czy kreskówki pisze scenariusz, udaje się do miejsc, w których rozgrywa się akcja i na miejscu wymyśla różne sceny. Na przykład jeśli mieszka w Tokio, bez problemu odda zarys ulic i ogólną atmosferę miasta, co będzie nieco trudniejsze jeśli akcja będzie rozgrywała się w miejscu, którego nie odwiedził. Jeśli jest to np. Osaka, scenarzysta dzięki Internetowi będzie miał jakieś pojęcia o miejscu, ale stworzenie historii może okazać się bardziej skomplikowane. Konkretne wrażenia związane z ludźmi, ulicami, klimatem czy atmosferą odczuwa się tylko podczas ich zwiedzania. To właśnie tworzy charakter naszej historii.
BĄDŹCIE CIEKAWSCY
Najlepsi autorzy mangi nigdy nie zaniedbują spaceru w celu poszukiwania dobrej historii. Tworząc nawet futurystyczne, czy historyczne rysunki należy udać się w jakieś miejsce w poszukiwaniu inspiracji i w celu zapamiętania wszystkiego, co można tam zobaczyć i usłyszeć. Są to elementy niezbędne do stworzenia dzieła. Jeśli miejsce wydaje się ciekawe, warto biżej się z nim zapoznać. I nie przestańcie być ciekawscy. Żeby przyciągnąć uwagę czytelnik...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]