Kurs rysunku MANGA nr 4(1), Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga

[ Pobierz całość w formacie PDF ]



SZYBKI I RROSTV^KURSIWIZUaEnY:              ,

f ~ mbrntrjmm

PO^Ąj^WSZYSTKIEtlTCHNIKI KROKŁP0 KROKU

Łuce rysunku

OCZY KOBIETY

I (3)

MĘSKA DŁON

s owąnTe5^I (3)

MATERIAŁY

POSŁUGIWANIE SIĘ KRZYWIKIEM RÓŻNE RODZAJE PIÓR

FORUM

ndeks : 50U1

Gromadzenie materiałów

I SCENARIUSZ

tifiSaHA SEKWENCJA HISTORII ĆWICZENIEiTWORZENIA HISTORII

 

Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.

SPRZEDAŻ NUMERÓW ARCHiWALNYCH I PRENUMERATA:

tel. (067) 210 86 50

BIURO OBSŁUGI KLIENTA:

tel. (067) 210 86 50

WYDAWCA:

Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa

Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy,

XII Wydział Gospodarczy Krajowego

Rejestru Sadowego,

ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090

NIP: 521-10-17-253

Regon: 011131802

Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł

SKŁAD I ŁAMANIE:

Dominik Trzebiński Du Châteaux

ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)

ISBN 978-83-7575-169-7 (Nr 4)

Copyright © 2009, Hachette Polska Sp. z 0.0.

Printed in Poland

Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.

I

SPIS TREŚCI: 1

| MATERIAŁY

i

Posługiwanie się krzywikiem Różne rodzaje piór

i MANGA FORUM

i

Rady zanim zaczniesz Gromadzenie materiałów Rysowanie mangi

| TECHNIKI

&

Oczy kobiety

(3) WYKOŃCZENIE

Męska dłoń

(2)    RYSOWANIE TUSZEM

(3)    WYKOŃCZENIE

1 HISTORIA 1 SCENARIUSZ

s.

Logiczna sekwencja historii Ćwiczenie tworzenia historii

 

3

JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ KRZYWIKIEM?

Poniżej wyjaśnimy, jak posługiwać się materiałami dołączonymi do tego zeszytu. Nawet jeśli po raz pierw­szy widzisz krzywik, powinieneś wiedzieć, że to bardzo użyteczny przyrząd. Rysowanie mangi wymaga opa­nowania pewnych technik a aby je poznać, trzeba nauczyć się stosować we właściwy sposób poszczególne narzędzia do rysowania.

KRZYWIK

Jest to przyrząd stosowany głównie w rysunku technicz­nym pozwalający na czyste rysowanie krzywizn. Istnieją różne rodzaje krzywików zależ­nie od typu zakrzywienia i dłu­gości krzywej, którą chcemy rysować. Krzywik dołączony do tego zeszytu ma standardowy kształt używany przy rysowa­niu mangi.

 

 

MOŻESZ UŻYWAĆ OBU STRON!

UMOŻLIWIA WIDZENIE LINII JUŻ NARYSOWANYCH

Krzywik zrobiony jest z przezro­czystego tworzywa sztucznego. Dzięki temu posługując się nim widzisz papier pod spodem. To pozwala na kontrolowanie, w którym miejscu rysujesz.

Krzywik dołączony do zeszytu umożliwia rysowanie krzywych zarówno wzdłuż linii zewnętrznej jak i krzywizn w środku. Jeśli odwrócisz krzywik, podwoisz liczbę rodzajów linii, jakie będziesz mógł narysować.

 

 

 

MOŻESZ SIĘ NIM POSŁUGIWAĆ RÓWNIEŻ PRZY RYSOWANIU TUSZEM

Przy rysowaniu piórem wzdłuż brzegu krzywika zwykle atrament ześlizguje się pod krzywik i brudzi papier. Aby tego uniknąć, krzywik dołączony do zeszytu ma na brzegach - tam, gdzie opiera się o niego pióro - nieco mniejszą grubość. Zarówno z jednej jak z drugiej strony.

KONSERWACJA KRZYWIKA

Gdy się zabrudzi, możesz go wyczyścić chusteczką higieniczną lub kawałkiem materiału. Jeśli w taki sposób nie uda ci się usunąć zabrudzeń, wymyj krzywik w wodzie z mydłem i wytrzyj chusteczką higieniczną lub kawałkiem materiału.

NIE PRZYLEGA DO NIEGO BRUD

Podstawowe źródła zabrudzeń przy rysowaniu mangi to atra­ment i resztki gumki lub ołówka. Krzywik zrobiony jest z two­rzywa sztucznego, do którego zabrudzenia łatwo nie przylegają. Dzięki temu możesz się skupić na rysowaniu bez obawy, że pobrudzisz papier lub ręce. Ponadto daje się łatwo czyścić, więc możesz go utrzymać zawsze w idealnym stanie.

w

0                    MATERIAŁACH

W rysowaniu mangi wykorzystuje się różnego rodzaju krzywe. Krzywik dołączony do zeszytu został wybrany ze względu na łatwość posługiwania się nim, jednak nie oznacza to, że można go stosować do rysowania każdego typu linii. W odróżnieniu od linijek, krzywiki bardzo się między sobą różnią zależności od typu krzywizn i długości krzywych. Poza tym każdy człowiek jest inny; zależnie od postawy, jaka przyjmujesz przy rysowaniu

1                     od sposobu trzymania krzywika niektórymi modelami może ci być łatwiej się posługiwać. Stopniowo uda ci się zgromadzić wszystkie potrzebne materiały.

JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ KRZYWIKIEM?

Krzywika użyjemy do rysowania czystych linii krzywych. Jeśli porównasz linie rysowane odręcznie z liniami narysowany­mi przy pomocy tego narzędzia, te ostatnie okażą się znacznie bardziej precyzyjne. Przeczytaj uważnie wyjaśnienia doty­czące posługiwania się krzywikiem i poćwicz aż się przyzwyczaisz do używania tego przyrządu.

RYSOWANIE MAŁYCH PRZEDMIOTÓW

+ Przy pomocy ołówka i gumki nary­sujemy szkic. Ponieważ będziemy się posługiwać krzywikiem zarówno na etapie szkicu jak i na etapie rysowania tuszem, staraj się pamiętać, którego odcinka krzywika używasz.

Jeśli przy użyciu krzywika narysujemy dowolny przedmiot utworzony z linii (powierzchni) zakrzywionych jak np. karoserię samochodu sportowego, naczynia kuchenne czy ostrze szabli, przedmiot na ilustracji wyda się masywniejszy. W niektórych przedmiotach krzywizny się różnią między sobą. Aby je nary­sować trzeba połączyć więcej krótkich linii krzywych.

RYSOWANIE LINII WSKAZUJĄCYCH RUCH

Takie linie są efektem często wykorzystywanym w mandze, szczególnie przy rysowaniu tła. Kreśli się je np. żeby przedsta­wić wiatr albo stworzyć wrażenie, że postać porusza się bar­dzo szybko. Istnieją dwa rodzaje linii ruchu: proste i krzywe. Użyjemy krzywika do kreślenia tych ostatnich.

^ Szkicujemy ołówkiem różne linie wskazujące ruch. Możesz rysować odręcznie lub przy użyciu krzywika. Jeśli po­sługujesz się krzywikiem, sta­raj się zapamiętać, której czę­ści użyłeś.

 

 

 

 

 

 

Obracamy krzywik aż znaj­dziemy część odpowiadającą szkicowi. Po jej zlokalizowaniu przyciśnij krzywik lekko do pa­pieru, żeby się nie przesunął.

Szukamy miejsc na krzy­wiku odpowiadających liniom na szkicu. Wypróbuj obie strony krzywika, jego linie zewnętrzne i otwory w środku.

 

 

 

 

 

^ Dobrze podeprzyj krzywik, żeby się nie przesuwał na pa­pierze. Kreśl linię przesuwając pióro wzdłuż brzegu krzywika.

•4* Kreślimy pozostałe linie. W taki sam sposób jak po­przednio odnajdujemy części krzywika odpowiadające li­niom szkicu. Staraj się, aby linie wcześniej narysowane tuszem i te, które rysujemy teraz,łączyły się czysto.

^ Wstrzymując oddech kreśl linie przesuwając pióro wzdłuż brzegu krzywika. W celu uzy­skania czystszych linii osoby praworęczne powinny zacząć od lewej strony i przesuwać pióro w kierunku prawej.

•4" Przesuwając krzywik stop­niowo w dół rysujemy pozosta­łe linie. Przy rysowaniu linii ruchu musisz zadbać, żeby li­nie, które rysujesz na począt­ku, i te rysowane później nie były zbyt blisko siebie.

 

7

RÓŻNE RODZAJE PIÓR

MATPDIA^Y

Cechą charakterystyczną mangi jest nadawanie kształtu postaciom i przedmiotom za pomocą czarnych linii (można również stosować ilustracje kolorowe). Przyrządem stosowanym do ich rysowania jest pióro. Czarne linie na białym papierze umożliwiają wyraźne i czyste prezentowanie kształtów, co sprawia, że ilustracja sta­je się bardziej realistyczna. Nie oznacza to jednak, że można rysować jakimikolwiek piórem.

UCHWYT NA STALÓWKĘ

Trzonek lub uchwyt na stalówkę, który trudno utrzymać lub
który się wyślizguje z ręki nie tylko utrudni wygodne ryso-
wanie ale też wywoła ból dłoni i ramienia. Wypróbuj trzonki
z różnych materiałów i w różnych kształtach aż znajdziesz
taki, którym będziesz mógł się wygodnie posługiwać. Możesz
też spersonalizować uchwyt na stalówkę doklejając pogru-
bienie taśmą klejącą lub nakładając gumkę w miejscu, gdzie

trzymasz pióro.

Trzonek z nakładką gumową

SPERSONALIZUJ SWOJE PIÓRO

Trzonek z taśmą klejącą

Pióro to połączenie trzech elementów: stalówki, trzonka i atramentu. Łatwość trzymania i używania pióra zależą od wszystkich tych elementów. Aby właściwie pracować powinieneś znaleźć najodpowiedniejszą dla ciebie kombinację tych elementów.

ATRAMENT

Do rysowania mangi czarno-białej używamy zawsze czar­nego atramentu. Istnieje specjalny atrament do rysowania mangi, taki jak ten, który dajemy ci w prezencie. Ćwicz używając tego atramentu aż znajdziesz taki, który najlepiej pasuje do twojego stylu. Oprócz specjalnego atramentu do mangi możemy stosować dowolny rodzaj tuszu, który po wyschnięciu jest wodoodporny, na przykład atrament do rysunku technicznego albo szkolny. Wypróbuj właściwości atramentów różnych producentów i wybierz taki, z którym będziesz się czuł najwygodniej.

Jeśli nie zakręcisz kałamarza, atrament wyschnie i kreska straci jakość. Kiedy tak się stanie, dolej wody. Staraj się zapamiętać zapach, gęstość i wrażenie przy kreśleniu nowym atramentem i nie używaj atramentu, który już stracił swoje właściwości.

STALÓWKA ŚCIĘTA (ŁYŻECZKOWA)

Końcówka jest umiarkowanie elastyczna a środkowa
część z kanalikiem doprowadzającym atrament sto-
sunkowo sztywna. Jest to idealna stalówka dla po-
czątkujących. Pozwala na łatwe rysowanie jednolitych
linii i kontrolowanie ich grubości, dzięki czemu moż-
na jej używać do rysowania postaci, pejzaży, różnych
efektów, ramek obrazków, itd. Ponieważ jest po-
wszechnie używana, dość łatwo można ją dostać.

STALÓWKA ZAOKRĄGLONA

Jest to stalówka odpowiednia do kreślenia cienkich
linii, wykorzystywana przede wszystkim do rysowania
pejzaży i tła. Ma bardzo elastyczną końcówkę
i umożliwia znacz...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl