Kurs rysunku MANGA nr 4(1), Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SZYBKI I RROSTV^KURSIWIZUaEnY: ,
f ~ mbrntrjmm
PO^Ąj^WSZYSTKIEtlTCHNIKI KROKŁP0 KROKU
Łuce rysunku
OCZY KOBIETY
I (3)
MĘSKA DŁON
s owąnTe5^I (3)
MATERIAŁY
POSŁUGIWANIE SIĘ KRZYWIKIEM RÓŻNE RODZAJE PIÓR
FORUM
ndeks : 50U1
Gromadzenie materiałów
I SCENARIUSZ
tifiSaHA SEKWENCJA HISTORII ĆWICZENIEiTWORZENIA HISTORII
Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.
SPRZEDAŻ NUMERÓW ARCHiWALNYCH I PRENUMERATA:
tel. (067) 210 86 50
BIURO OBSŁUGI KLIENTA:
tel. (067) 210 86 50
WYDAWCA:
Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa
Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy,
XII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sadowego,
ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090
NIP: 521-10-17-253
Regon: 011131802
Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł
SKŁAD I ŁAMANIE:
Dominik Trzebiński Du Châteaux
ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)
ISBN 978-83-7575-169-7 (Nr 4)
Copyright © 2009, Hachette Polska Sp. z 0.0.
Printed in Poland
Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.
I
SPIS TREŚCI: 1
| MATERIAŁY
i
Posługiwanie się krzywikiem Różne rodzaje piór
i MANGA FORUM
i
Rady zanim zaczniesz Gromadzenie materiałów Rysowanie mangi
| TECHNIKI
&
Oczy kobiety
(3) WYKOŃCZENIE
Męska dłoń
(2) RYSOWANIE TUSZEM
(3) WYKOŃCZENIE
1 HISTORIA 1 SCENARIUSZ
s.
Logiczna sekwencja historii Ćwiczenie tworzenia historii
3
JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ KRZYWIKIEM?
Poniżej wyjaśnimy, jak posługiwać się materiałami dołączonymi do tego zeszytu. Nawet jeśli po raz pierwszy widzisz krzywik, powinieneś wiedzieć, że to bardzo użyteczny przyrząd. Rysowanie mangi wymaga opanowania pewnych technik a aby je poznać, trzeba nauczyć się stosować we właściwy sposób poszczególne narzędzia do rysowania.
KRZYWIK
Jest to przyrząd stosowany głównie w rysunku technicznym pozwalający na czyste rysowanie krzywizn. Istnieją różne rodzaje krzywików zależnie od typu zakrzywienia i długości krzywej, którą chcemy rysować. Krzywik dołączony do tego zeszytu ma standardowy kształt używany przy rysowaniu mangi.
MOŻESZ UŻYWAĆ OBU STRON!
UMOŻLIWIA WIDZENIE LINII JUŻ NARYSOWANYCH
Krzywik zrobiony jest z przezroczystego tworzywa sztucznego. Dzięki temu posługując się nim widzisz papier pod spodem. To pozwala na kontrolowanie, w którym miejscu rysujesz.
Krzywik dołączony do zeszytu umożliwia rysowanie krzywych zarówno wzdłuż linii zewnętrznej jak i krzywizn w środku. Jeśli odwrócisz krzywik, podwoisz liczbę rodzajów linii, jakie będziesz mógł narysować.
MOŻESZ SIĘ NIM POSŁUGIWAĆ RÓWNIEŻ PRZY RYSOWANIU TUSZEM
Przy rysowaniu piórem wzdłuż brzegu krzywika zwykle atrament ześlizguje się pod krzywik i brudzi papier. Aby tego uniknąć, krzywik dołączony do zeszytu ma na brzegach - tam, gdzie opiera się o niego pióro - nieco mniejszą grubość. Zarówno z jednej jak z drugiej strony.
KONSERWACJA KRZYWIKA
Gdy się zabrudzi, możesz go wyczyścić chusteczką higieniczną lub kawałkiem materiału. Jeśli w taki sposób nie uda ci się usunąć zabrudzeń, wymyj krzywik w wodzie z mydłem i wytrzyj chusteczką higieniczną lub kawałkiem materiału.
NIE PRZYLEGA DO NIEGO BRUD
Podstawowe źródła zabrudzeń przy rysowaniu mangi to atrament i resztki gumki lub ołówka. Krzywik zrobiony jest z tworzywa sztucznego, do którego zabrudzenia łatwo nie przylegają. Dzięki temu możesz się skupić na rysowaniu bez obawy, że pobrudzisz papier lub ręce. Ponadto daje się łatwo czyścić, więc możesz go utrzymać zawsze w idealnym stanie.
w
0 MATERIAŁACH
W rysowaniu mangi wykorzystuje się różnego rodzaju krzywe. Krzywik dołączony do zeszytu został wybrany ze względu na łatwość posługiwania się nim, jednak nie oznacza to, że można go stosować do rysowania każdego typu linii. W odróżnieniu od linijek, krzywiki bardzo się między sobą różnią zależności od typu krzywizn i długości krzywych. Poza tym każdy człowiek jest inny; zależnie od postawy, jaka przyjmujesz przy rysowaniu
1 od sposobu trzymania krzywika niektórymi modelami może ci być łatwiej się posługiwać. Stopniowo uda ci się zgromadzić wszystkie potrzebne materiały.
JAK POSŁUGIWAĆ SIĘ KRZYWIKIEM?
Krzywika użyjemy do rysowania czystych linii krzywych. Jeśli porównasz linie rysowane odręcznie z liniami narysowanymi przy pomocy tego narzędzia, te ostatnie okażą się znacznie bardziej precyzyjne. Przeczytaj uważnie wyjaśnienia dotyczące posługiwania się krzywikiem i poćwicz aż się przyzwyczaisz do używania tego przyrządu.
RYSOWANIE MAŁYCH PRZEDMIOTÓW
+ Przy pomocy ołówka i gumki narysujemy szkic. Ponieważ będziemy się posługiwać krzywikiem zarówno na etapie szkicu jak i na etapie rysowania tuszem, staraj się pamiętać, którego odcinka krzywika używasz.
Jeśli przy użyciu krzywika narysujemy dowolny przedmiot utworzony z linii (powierzchni) zakrzywionych jak np. karoserię samochodu sportowego, naczynia kuchenne czy ostrze szabli, przedmiot na ilustracji wyda się masywniejszy. W niektórych przedmiotach krzywizny się różnią między sobą. Aby je narysować trzeba połączyć więcej krótkich linii krzywych.
RYSOWANIE LINII WSKAZUJĄCYCH RUCH
Takie linie są efektem często wykorzystywanym w mandze, szczególnie przy rysowaniu tła. Kreśli się je np. żeby przedstawić wiatr albo stworzyć wrażenie, że postać porusza się bardzo szybko. Istnieją dwa rodzaje linii ruchu: proste i krzywe. Użyjemy krzywika do kreślenia tych ostatnich.
^ Szkicujemy ołówkiem różne linie wskazujące ruch. Możesz rysować odręcznie lub przy użyciu krzywika. Jeśli posługujesz się krzywikiem, staraj się zapamiętać, której części użyłeś.
Obracamy krzywik aż znajdziemy część odpowiadającą szkicowi. Po jej zlokalizowaniu przyciśnij krzywik lekko do papieru, żeby się nie przesunął.
Szukamy miejsc na krzywiku odpowiadających liniom na szkicu. Wypróbuj obie strony krzywika, jego linie zewnętrzne i otwory w środku.
^ Dobrze podeprzyj krzywik, żeby się nie przesuwał na papierze. Kreśl linię przesuwając pióro wzdłuż brzegu krzywika.
•4* Kreślimy pozostałe linie. W taki sam sposób jak poprzednio odnajdujemy części krzywika odpowiadające liniom szkicu. Staraj się, aby linie wcześniej narysowane tuszem i te, które rysujemy teraz,łączyły się czysto.
^ Wstrzymując oddech kreśl linie przesuwając pióro wzdłuż brzegu krzywika. W celu uzyskania czystszych linii osoby praworęczne powinny zacząć od lewej strony i przesuwać pióro w kierunku prawej.
•4" Przesuwając krzywik stopniowo w dół rysujemy pozostałe linie. Przy rysowaniu linii ruchu musisz zadbać, żeby linie, które rysujesz na początku, i te rysowane później nie były zbyt blisko siebie.
7
RÓŻNE RODZAJE PIÓR
MATPDIA^Y
Cechą charakterystyczną mangi jest nadawanie kształtu postaciom i przedmiotom za pomocą czarnych linii (można również stosować ilustracje kolorowe). Przyrządem stosowanym do ich rysowania jest pióro. Czarne linie na białym papierze umożliwiają wyraźne i czyste prezentowanie kształtów, co sprawia, że ilustracja staje się bardziej realistyczna. Nie oznacza to jednak, że można rysować jakimikolwiek piórem.
UCHWYT NA STALÓWKĘ
Trzonek lub uchwyt na stalówkę, który trudno utrzymać lub
który się wyślizguje z ręki nie tylko utrudni wygodne ryso-
wanie ale też wywoła ból dłoni i ramienia. Wypróbuj trzonki
z różnych materiałów i w różnych kształtach aż znajdziesz
taki, którym będziesz mógł się wygodnie posługiwać. Możesz
też spersonalizować uchwyt na stalówkę doklejając pogru-
bienie taśmą klejącą lub nakładając gumkę w miejscu, gdzie
trzymasz pióro.
Trzonek z nakładką gumową
SPERSONALIZUJ SWOJE PIÓRO
Trzonek z taśmą klejącą
Pióro to połączenie trzech elementów: stalówki, trzonka i atramentu. Łatwość trzymania i używania pióra zależą od wszystkich tych elementów. Aby właściwie pracować powinieneś znaleźć najodpowiedniejszą dla ciebie kombinację tych elementów.
ATRAMENT
Do rysowania mangi czarno-białej używamy zawsze czarnego atramentu. Istnieje specjalny atrament do rysowania mangi, taki jak ten, który dajemy ci w prezencie. Ćwicz używając tego atramentu aż znajdziesz taki, który najlepiej pasuje do twojego stylu. Oprócz specjalnego atramentu do mangi możemy stosować dowolny rodzaj tuszu, który po wyschnięciu jest wodoodporny, na przykład atrament do rysunku technicznego albo szkolny. Wypróbuj właściwości atramentów różnych producentów i wybierz taki, z którym będziesz się czuł najwygodniej.
Jeśli nie zakręcisz kałamarza, atrament wyschnie i kreska straci jakość. Kiedy tak się stanie, dolej wody. Staraj się zapamiętać zapach, gęstość i wrażenie przy kreśleniu nowym atramentem i nie używaj atramentu, który już stracił swoje właściwości.
STALÓWKA ŚCIĘTA (ŁYŻECZKOWA)
Końcówka jest umiarkowanie elastyczna a środkowa
część z kanalikiem doprowadzającym atrament sto-
sunkowo sztywna. Jest to idealna stalówka dla po-
czątkujących. Pozwala na łatwe rysowanie jednolitych
linii i kontrolowanie ich grubości, dzięki czemu moż-
na jej używać do rysowania postaci, pejzaży, różnych
efektów, ramek obrazków, itd. Ponieważ jest po-
wszechnie używana, dość łatwo można ją dostać.
STALÓWKA ZAOKRĄGLONA
Jest to stalówka odpowiednia do kreślenia cienkich
linii, wykorzystywana przede wszystkim do rysowania
pejzaży i tła. Ma bardzo elastyczną końcówkę
i umożliwia znacz...