Kurs rysunku MANGA nr 14(1), Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

33E31D

msm

a 19,95 zł m 0% VAT)

14/2010

ideks : SGItl



Zakłopotana

NÄS^ARO.WÄNIEiiTOjRODSTA W A C WI CZE N KĄCIK SPECJALISTÓW

j^-^l SCENARIUSZ

KÁwSSftW/WNIAP.OBRZEZ WSKAZÓWKI

t^ocß© o^QixdÎ3üa

 

I

SPIS TREŚCI

MATERIAŁY

 

Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.

Opis materiałów do mangi

SzPATUŁKA

 

 

SPRZEDAŻ NUMERÓW ARCHIWALNYCH I PRENUMERATA:

tel. (067) 210 86 50

BIURO OBSŁUGI KLIENTA:

tel. (067) 210 86 50

WYDAWCA:

Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa

Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,

XII Wydział Gospodarczy Krajowego

Rejestru Sądowego,

ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090

NIP: 521-10-17-253

Regon: 011131802

Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł

SKŁAD I ŁAMANIE:

Dominik Trzebiński Du Châteaux

ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)

ISBN 978-83-7575-315-8 (Nr 14)

Copyright © 2010, Hachette Collections Japan Copyright © 2010, Hachette Polska Sp. z 0.0.

Printed in Poland

MANGA FORUM

Naśladowanie to podstawa ćwiczeń Kącik specjalistów

TECHNIKI

|P

Siedząca dziewczyna

 

(1) Szkicowanie

 

Biegnący chłopak

 

(2) Rysowanie tuszem

 

Zakłopotana dziewczyna

 

(3) Wykończenie

 

 

 

 

 

HISTORIA I SCENARIUSZ

Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.

 

Sztuka sugerowania poprzez wskazówki

t

OPIS MATERIAŁÓW DO MANGI

Nanoszenie rastrów jest niezbędnym etapem prac nad mangą. Szpatułka zaś to narzędzie potrzebne do wła­ściwego przymocowania rastra do papieru.

SZPATUŁKA

Szersze zakończenie szpatułki ma specyficzny kształt, który umożliwia idealne dociśnięcie rastra, co ułatwia uzyskanie jednolitego efektu.

KRAWĘDŹ SZPATUŁKI

Jest to narzędzie stworzone specjalnie do przyklejania rastrów do papieru. Rastry składają się z części samoprzylepnej z na­drukowanym wzorem oraz z warstwy chroniącej, która pokrywa część z nadrukiem. Gdy nanosimy rastry na rysunek, dociskamy je za pomocą szpatułki, tak by dobrze przykleiły się do papieru. W ten sposób możemy być pewni, że raster się nie odklei.

5

Zdjęcia mogą różnić się od oryginału.

             

ZASTOSOWANIE RASTRÓW

Stosowanie rastrów jest czynnością, która przebiega za­wsze w ten sam sposób, niezależnie od wzoru i miejsca, w którym je naklejamy.

1 Na rysunku połóż przyklejony do warstwy ochronnej raster i dotnij go, by był nieco większy od rozmiarów obszaru do pokrycia.

2 Oderwij raster od warstwy ochronnej i przyklej na rysunek.

3 Delikatnie przytrzymuj raster, by się nie ślizgał.

4 Używając nożyka dotnij raster dokładnie i zgodnie z nie­bieską linią.

5 Delikatnie oderwij zbędne części rastra, sprawdzając czy został poprawnie docięty.

6 Aby zakończyć przyklejanie, potrzyj raster szpatułką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STOSOWANIE SZPATUŁKI

TECHNIKA KARTKI POMOCNICZEJ: używamy szpatułki i czy­stej kartki - może to być oderwana wcześniej warstwa ochronna rastra - która będzie spełniała zadanie ochronne. Dzięki temu możliwe będzie mocniejsze dociśnięcie rastra i w konsekwencji ułatwienie pracy na mniejszych i bardziej szczegółowych obsza­rach, jak na przykład włosy.

TECHNIKA BEZPOŚREDNIEGO DOCISKANIA: dociskając ra ster bezpośrednio, bez użycia pomocniczej kartki, można zy­skać na czasie, ale jeśli nie zachowa się wystarczającej ostroż­ności można go uszkodzić. Z drugiej strony, jeśli nie użyjesz wystarczającej siły, raster może się odkleić. Stosuj tę metodę tylko wówczas, gdy się spieszysz.

 

 

 

i. Nie odrywaj warstwy ochronnej rastra i przyłóż go do na­rysowanego tuszem rysunku. Używając nożyka dotnij raster, pilnując żeby był nieco większy od obszaru, który ma pokryć.

1.     Naklej i dotnij raster w taki sam sposób jak w krokach 1 i 2 omawianych przy okazji poprzedniej techniki

 

 

2. Oderwij odciętą część od warstwy ochronnej i przyklej na pa­pier. Używając szpatułki, dociskaj raster w kierunku od środka na zewnątrz, by pozbyć się powietrza. Dotnij dokładnie raster, by móc pozbyć się części wykraczających poza wyznaczone linie.

2.       Zataczając szpatułką drobne kółka, dociskaj aż raster dosko nale przyklei się do papieru.

O-'

 

 

 

 

 

Jeśli raster odkleił się i nie wiesz, jak się zabrać do ponownego przymocowania go, użyj przeźroczystej taśmy klejącej, o słabej przyczepności, by przytrzymać rastry w odpowiednim miejscu.

3.     Na raster połóż kartkę pomocniczą i teraz mocniej przyciśnij szpatułką. Uważaj jednak, żeby nie dociskać za mocno, gdyż raster może się odkleić.

 

 

 

«

NAŚLADOWANIE TO PODSTAWA ĆWICZEŃ

Terminu «naśladowanie» często używa się w negatywnym znaczeniu i dlatego wielu początkujących, którzy pragną stać się zawodowcami uparcie odmawia kopiowania innych. Jednak gdy mówimy o naśladowaniu, nie ^ chodzi tylko o zwykłe przerysowanie, ale przede wszystkim mamy na myśli niezbędną metodę uczenia się, która jest bardzo potrzebna, by udoskonalić ekspresywność rysunków.

 

 

 

 

ZROZUMIEĆ DLACZEGO JEST TO TAK UDANE

Dzieła wielkich rysowników posiadają, tak pod wzglę­dem rysunków co historii, specyficzne cechy, które przyciągają i fascynują czytelników. Skuteczna metoda ułatwiająca poznanie i opanowanie tych technik to wła­śnie naśladownictwo. Aby przekonać się o doskonałej jakości utworu, wystarczy go przeczytać, ale jeśli za­czniemy zastanawiać się, dlaczego ta właśnie manga odniosła sukces, może być trudno znaleźć odpowiedź.

Można przeprowadzić test: przeczytawszy dzieło, któ­re ci się spodobało, spróbuj narysować je z pamięci.

Potem porównaj swą kopię z oryginałem. Możliwe, że będzie dużo podobieństw. To właśnie ta różnica w technice rysowania i bogactwie ekspresji odróżnia amatorów od zawodowców. Naśladowanie ich dzieł po­zwala zrozumieć, które elementy kopiowanego utworu są naprawdę udane. Zapamiętaj, że naśladowanie to skuteczna metoda uczenia się.

DOSKONALENIE KREATYWNOŚCI DZIĘKI NAŚLADOWNICTWU

W starożytnej Grecji uważano, że każda forma sztuki była zwykłym naśladownictwem rzeczywistości. Greccy filozofowie sądzili, że produkcja artystyczna, jak teatr czy malarstwo, była tylko twórczym naśladowaniem (mimesis) rzeczywistego świata. Z zasady tej wynika, że pobieżna obserwacja przedmiotu nie pozwala docenić jego istoty. Przenosząc tę zasadę do mangi, możemy stwierdzić, że wszystkie obrazki i imitacje rzeczywisto­ści (szkice i rysunki) pozwalają nam zrozumieć strukturę i formę pod jaką się przejawiają. Jak powtarzaliśmy to już wielokrotnie, sam fakt czytania mangi i podręczników do jej rysowania nie wystarczy, by udoskonalić swą technikę. Pomyśl więc, że już w starożytnej Grecji stosowano naśladownictwo jako skuteczną formę nauki. Nie wahaj się i zacznij naśladować innych.

UDOSKONALANIE GUSTU POPRZEZ NAŚLADOWANIE

Ćwiczenie poprzez naśladownictwo jest również przydatne do rozwijania poczucia rytmu i tempa, do udoskonalenia po­działu na rysunki, przejścia pomiędzy scenami oraz zarządzania czasem. Tempo i rytm zależą od człowieka. Nie jest to coś, czego można się nauczyć. Można jednak udoskonalić sposób, w jaki je postrzegamy. Na przykład ktoś, kto pragnie zostać powie- ściopisarzem może udoskonalić swoje wyczucie stylu, czytając i naśladując powieści napisane w poprawnym stylu. Grafik lub rysownik udoskonalają poczucie smaku, czytając magazyny, w których przedstawia się informacje dla zawodowców i stosu­jąc te techniki w swojej twórczości. Podobnie jest jeśli chodzi

0                    organizację rysunków w mandze. Istnieją oczywiście pewne podstawowe zasady, ale najlepszym sposobem, by stworzyć dobre kompozycje i łatwe do zrozumienia ilustracje to ćwiczenie

1                     imitowanie istniejących już utworów.

 

DOBRA METODA BY ROZSZERZYĆ PALETĘ EKSPRESJI

Gdy narysujesz reprodukcję i porównasz ją z oryginałem, praw­dopodobnie zauważysz, że istnieje wiele różnić dotyczących kresek, planów, sposobu rysowania twarzy itd. Entuzjazm, jaki wywołuje u nas odkrycie geniuszu niektórych rysowników i który rozbudza w nas chęć naśladownictwa, jest jednym z głównych powodów, dla których robimy reprodukcje. Jeśli nie jesteśmy w stanie naśladować ich techniki, nie należy poddawać się lecz dostrzec w tej sytuacji wyzwanie, które należy podjąć. Takie nastawienie pomoże ci udoskonalić technikę i odnaleźć własny styl. Słynny rzeźbiarz Rodin mawiał, że nie należy bać się naśla­dowania. Inni sądzą, że naśladownictwo to utrata oryginalności. Ale jeśli wystarczy naśladować jakiegoś autora, by stracić całą swą oryginalność to należałoby zastanowić się co do trwałości tej tzw. oryginalności.

i

NIE POMYL IMITACJI Z PLAGIATEM

Naśladownictwo to głównie metoda ćwiczenia i rozwijania palety ekspresji. Odwołujemy się do niej również, jeśli rysujemy coś, czego dotychczas nie widzieliśmy a punktem odniesienia jest na przykład zdjęcie. Jeśli zaś kopiujemy kompozycję i dobór planów stosowanych przez zawodowych rysowników czy fo­tografów i publikujemy to w czasopiśmie, m...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl