Kurs rysunku MANGA nr 13, Kurs malowania i rysowania, Kurs rysunku Manga-Cały, Edycja-Manga

[ Pobierz całość w formacie PDF ]



Ntrnsivi on voNvw

<2® ptsMKojfiaa

 

 

Każdy numer zawiera kurs rysunku mangi. Wszystkie zeszyty utworzą książkę - bogato ilustrowane kompendium na temat mangi i stylów rysowania. Do każdego numeru kolekcji dołączony jest przyrząd do rysowania lub kreślenia.

SPRZEDAŻ NUMERÓW ARCHIWALNYCH I PRENUMERATA:

tel. (067) 210 86 50

BIURO OBSŁUGI KLIENTA:

tel. (067) 210 86 50

WYDAWCA:

Hachette Polska Sp. z 0.0. ul. Postępu 6 02-676 Warszawa

Spółka zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,

XII Wydział Gospodarczy Krajowego

Rejestru Sądowego,

ul. Barska 28/30, Nr KRS 0000038090

NIP: 521-10-17-253

Regon: 011131802

Wysokość kapitału zakładowego: 2 774 000,00 zł

SKŁAD I ŁAMANIE:

Dominik Trzebiński Du Châteaux

ISBN 978-83-7575-165-9 (całość)

ISBN 978-83-7575-314-1 (Nr 13)

Copyright © 2010, Hachette Collections Japan Copyright © 2010, Hachette Polska Sp. z 0.0.

Printed in Poland

MATERIAŁY

Opis materiałów do mangi

Linijka o długości 30 cm Arkusz papieru do ćwiczeń

MANGA FORUM

Kącik specjalistów

TECHNIKA

Biegnący chłopak

(1)                      Szkicowanie

Zakłopotana dziewczyna

(2)                     Rysowanie tuszem

Oczy chłopczyka

(3)                     Wykończenie

 

 

 

HISTORIA I SCENARIUSZ

Uwaga! Kolekcja przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia. Do zeszytu są dołączone drobne elementy, zawierające ostre krawędzie.

 

Używanie przedmiotów w mandze

Linijka jest niezbędnym przyborem do rysowania mangi. Posłuży nie tylko do wytyczania prostych linii, ale również do określania perspektywy ujęć. Regularnie ćwicz posługiwanie się tym przyrządem.

OPIS MATERIAŁÓW DO MANGI

LINIJKA O DŁUGOŚCI 30 CM

Linijka to podstawowe narzędzie stosowane do wytyczania prostych linii. Do zeszytu dołączamy linijkę z podziałką milimetrową, więc możesz używać jej również do mierzenia. Linijka jest także bardzo przydatna podczas rysowania w perspektywie. Linijka, którą dostajesz od nas w prezencie ma długość 30 cm, czyli idealną do mangi. Nie będziesz więc mieć żadnych problemów z rysowaniem długich linii. Linijka jest przeźroczysta. Podczas rysowania możesz więc sprawdzić linie i uniknąć w ten sposób błędu.

1.5

1*

13

10

ox

w

• CZTERY PODSTAWOWE ZASTOSOWANIA LINIJKI

• STWORZENIE PERSPEKTYWY

30

29

o -              2*

.>>. 26

.,0              2»              24

2o 21

19

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Naszkicuj postać i określ punkt zbiegu linii perspektywicznej. Przyłóż              Powtarzaj

linijkę do tego punktu i narysuj linię tworzącą perspektywę.

Perspektywa to efekt, który pozwala na rysowanie elementów, takich jak postacie czy dekoracja, w trzech wymiarach na po­wierzchni o dwóch wymiarach, czyli na kartce papieru. Jeśli perspektywa nie jest odpowiednia, rysunki nie będą tworzyły wrażenia odległości i głębi.

m

M 7

9

MdK-

czynność i narysuj pozostałe linie zbieżne.

Zamiast przemieszczać linijkę w poziomie lub w pionie w stosunku do papieru, możesz przytrzymać ją w jednym miejscu i rysować pożądane kreski, poruszając tylko kartką.

RYSUJ,

PORUSZAJĄC KARTKĄ!

 

 

 

 

 

UŻYWANIE LINIJKI

• RYSOWANIE LINII PROSTYCH

-w O MATERIAŁACH

 

 

Podczas szkicowania linii budynku użyjemy linijki, by dokładnie narysować linie proste.

Narysuj linie proste za pomocą stalówki i linijki.

 

jeśli między linijką i papierem nie będzie wolnej przestrzeni, tusz ze stalówki będzie spadał na linijkę brudząc papier. Aby otrzymać różnicę poziomów, odwróć linijkę albo unieś ją nieco, wkładając coś pod spód albo podklejając kawałek prze­źroczystego plastiku.

O

NATYCHMIAST SPRAWDŹ!

Jeśli używasz linijki, na której osadził się tusz, zabrudzisz papier. Zanim zaczniesz rysować linie, oczyść linijkę za pomocą chusteczki higienicznej.

jeśli linijka będzie wyszczerbiona, nie uda ci się narysować regularnych linii. Aby uniknąć tego typu problemów, obchodź się z nią ostrożnie.

Pot z dłoni odkłada się również na linijce. Gdy skończysz pracę z linijką, oczyść ją wilgotną ściereczką i niewielką ilością alkoholu.

V              J

 

• RYSOWANIE LINII TWORZĄCYCH EFEKTY

Unie tworzące efekty służą do zaznaczania ruchu lub do przekazania różnych uczuć. Wyróżniamy linie różnego typu, na przykład linie kinetyczne, czyli linie prędkości, które podkreślają wrażenie ruchu, czy też linie zbieżne uwypuklające postać.

Umieść linijkę w miejscu, gdzie zamierzasz narysować linie kinetyczne. Narysuj linie, pilnując aby nie były krzywe.

 

• RYSOWANIE OBWODU OKIENEK

Narysuj linie, uważając, aby były jednakowej grubości.

Użyj linijki, aby poprawić linie szkicu

 

 

 

 

 

 

 

 

M KĄCIK SPECJALISTÓW

10

Poruszymy tu szczegółowo inne aspekty odróżniające zawodowców i amatorów. W większości przypadków są \ to tylko niewielkie szczegóły i jeśli zagłębimy się w ten temat, dojdziemy do wniosku, że chodzi najczęściej \ o kwestię zdrowego rozsądku. Są to elementy, które zawodowcy stosują odruchowo, a o których często zapo­minają amatorzy. Oto kilka z nich.

 

 

MYŚLĘ O RYSOWANIU Z PRZYJACIELEM...

To doskonały pomysł. Każdy z nas ma swoje mocne strony. Jeden z was może na przykład rysować postacie, a drugi bę­dzie lepszy w tworzeniu dekoracji. Trzecia osoba może zająć się historią. Jeśli spróbujecie stworzyć mangę w kilka osób, otrzymane efekty mogą być dużo lepsze niż to, co udałoby się osiągnąć w pojedynkę. Wśród zawodowców można również spotkać mangaków pracujących wspólnie nad jednym utwo­rem. jeśli macie ochotę pracować nad tym samym tematem, spróbujcie. Ponadto dwie, a nawet trzy osoby będą skutecz­niej się motywować i stymulować nawzajem. Do dzieła!

A JEŚLI NIKT Z MOJEGO OTOCZENIA NIE INTERESUJE SIĘ MANGĄ?

W takim przypadku radzimy skorzystać z Internetu. Wystarczy zarejestrować się na forum i zapoznać się z rubryką „galeria prac” lub „rysunki”. Nie martw się, jeśli dopiero zacząłeś i nie jesteś jeszcze przekonany co do swoich dzieł. Umieszczaj na forum swoje prace w miarę ich rysowania. Inni forumowi- cze podzielą się opinią i udzielą wskazówek, dzięki którym poprawisz swój styl. Forumowicze mają z reguły pozytywny stosunek do siebie, ich krytyka jest konstruktywna i szybko zauważysz postępy. Dzięki Internetowi poznasz również dzie­ła innych rysowników i zaczniesz uczyć się dzięki kontaktom z nimi. Wszyscy przecież musicie stawić czoła tym samym problemom!

JESTEM CHŁOPCEM. CZY TO MOŻE STANOWIĆ JAKIŚ PROBLEM, JEŚLI NARYSUJĘ MANGĘ SHÓJO?

Twoja płeć nie ma żadnego znaczenia. Jedynym problemem, któremu musisz stawić czoła to fakt, iż głównymi bohaterkami mangi shójo są dziewczyny. Opisywanie ich stanów emocjo­nalnych i uczuć może okazać się dla chłopaka zbyt trudne i złożone. Nie jest to jednak najważniejsza cecha tego typu mangi. Jeśli masz wyobraźnię, bez trudu poradzisz sobie z tym problemem. Wielcy rysownicy jak Mitsuru Adachi i Osamu Te- zuka również tworzyli mangi shójo. Działa to również w drugą stronę, czego przykładem może być Rumiko Takahashi. Pod­stawowe zasady rysowania mangi są takie same, zmieniają się tylko odbiorcy: dziewczęta lub chłopcy. Nie bój się i poszukaj stylu, który najbardziej ci odpowiada.

0                    CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ, WYSYŁAJĄC SWO­JE UTWORY?

Po wielu wysiłkach udało ci się w końcu narysować mangę

1                     chcesz natychmiast ją wysłać. Poczekaj trochę! Przejrzyj ją ponownie. Czy wszystkie linie narysowane ołówkiem zostały wytarte? Czy żadne z pól nie zostało pominięte podczas wypeł­niania tuszem? A może gdzieś nie naniesiono rastra? Czy nigdzie nie przekroczono linii podczas rysowania tuszem? Czy teksty w dymkach napisano ołówkiem? Czy każda ze stron ma swój numer? Gdy długo przyglądamy się danej stronie, często trudno zauważyć niedociągnięcia. Poproś kogoś, aby przeczytał twoją pracę. Dokonaj ostatecznej korekty i wyślij swe dzieło tylko wtedy jeśli masz pewność, że wszystko jest jak być powinno.

 

 

 

OSTATNIE POPRAWKI

_____

g% JAK PRACOWAC W Z KARTĄ KONTROLNĄ?

Użycie karty kontrolnej to prosty sposób na sprawdzenie, czy twojej pracy niczego nie brakuje. Korzystaj z niej w następujący sposób:

1.  Zapisz na kartce wszystkie elementy, w których łatwo o błąd.

2. Każdej stronie mangi powinna odpowiadać jedna kratka.

3. Zacznij od pierwszej strony i zajmij się tylko jednym punktem z listy, np. czy wytarto wszystkie linie naszkicowane ołówkiem? Przejrzyj każdą ze stron pod tym kątem, zaznacz odpowiedni kwadrat i przejdź do kolejnego punktu.

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl