Kto pamieta o, Ekologia, przyroda

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

                                                                                       

Nazwisko prowadzącego:

Temat zajęć: ,, Kto pamięta o zwierzętach”- w oparciu o wiersz I. Salach i opowiadanie nauczycielki zapoznanie dzieci ze sposobem dokarmiania ptaków i zwierząt w okresie zimy. Przybliżanie dzieciom postaci leśniczego. Czytanie globalne wyrazów.

Cel główny:

- uświadomienie dzieciom konieczności systematycznego dokarmiania zwierząt,                                                                                                   - rozpoznawanie i nazywanie ptaków,

- rozwijanie umiejętności globalnego czytania.

Cele operacyjne:

Dziecko -wie:

- że należy dokarmiać ptaki i zwierzęta w okresie zimowym,

- jak wygląda karmik i czym dokarmiamy ptaki,

- jak wygląda paśnik i czym dokarmiamy zwierzęta,

- kto dokarmia zwierzęta zimą ,

-umie:

- umieścić napisy do globalnego czytania przy odpowiedniej ilustracji,

- dopasować pożywienie do ptaka lub zwierzęcia,

-potrafi:

- szybko reagować na sygnał dźwiękowy,

- nazwać ptaki przylatujące do karmnika,

- być spostrzegawczy,

Metody: czynna- udział dzieci w zajęciu i zabawie ruchowej,

               słowna- wypowiedzi dzieci na dany temat, czytanie globalne wyrazów, rozwiązywanie zagadek,

               oglądowa- pokaz ilustracji, emblematów,

Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna przy stole,

Środki dydaktyczne: ilustracje ptaków w karmniku, zwierząt przy paśniku,, emblematy do zabawy ruchowej ptaków i zwierząt, napisy do globalnego czytania: To karmnik. sikorka, gil, nagranie z muzyką do zabawy ruchowej, sylwety zwierząt i ptaków do zabawy dydaktycznej, pożywienie- ziarna, słonina, jarzębina, kasztany, żołędzie, siano marchew, bryła soli, drewniany karmnikkarty pracy – rozpoznawanie wielkiej i małej litery: R,U,B.

Uwagi organizacyjne:

Przebieg zajęć

 

 

 

Czynności nauczyciela

 

Czynności dzieci

 

Uwagi

 

1. Recytacja wiersza ,, Kto pamięta o zwierzętach” z wykorzystaniem pacynki chłopca.

 

Leśnik sarnom wyniósł siano

i sól do solniczki,

a wiewiórka chowa w dziupli

swoje smakołyczki.

        Lis futerko kupił nowe,

        wróble zaś zmieniły piórka.

        W sen zapadły jeże, żaby,

        śpi już nawet mała pszczółka.

Cisza w lesie coraz głębsza,

pochowały się zwierzęta.

Co też zimą będą jadły?

Czy też o nich ktoś pamięta?

        Pan leśniczy dba o sarny

        w swej leśnej zagrodzie.

        My o ptaki dbać musimy,

        lecz w naszym ogrodzie.

 

2. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza, o sposobie pomocy zwierzętom przez pana leśniczego.

 

 

3. Nauczycielka recytuje ostatnią zwrotkę wiersza i pyta, gdzie my możemy dokarmiać ptaki.

        Pan leśniczy dba o sarny

        w swej leśnej zagrodzie.

        My o ptaki dbać musimy,

        lecz w naszym ogrodzie.

 

4. Nauczycielka pokazuje dzieciom napis: W karmniku. z jednoczesnym odczytaniem.

 

5. Rozwiązanie zagadek o ptakach, które spędzają u nas zimę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Nauczycielka demonstruje napisy gil, sikorka, odczytuje je.

 

7. Zabawa ruchowa ,,Sarenki i ptaszki”

 

 

 

 

8. Zabawa dydaktyczna ,, Co dla ptaków co dla zwierząt”- segregowanie pożywienia.

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Nauczycielka pokazuje dz. niespodziankę( karmnik).

 

 

9. Przejście do stolików karty pracy.

 

 

 

 

10. Nadzór nauczyciela, oglądanie wszystkich ilustracji i umieszczenie na tablicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dz. siedzą na dywanie i słuchają recytacji wiersza przez pacynkę popartego ilustracjami na tablicy,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dz. wypowiadają się na temat wiersza: jakie zwierzęta widzą, gdzie przyszły zwierzęta i dlaczego, kto w lesie opiekuje się zwierzętami i w jaki sposób to robi, co leśniczy przynosi im do jedzenia,

 

- dz. określają kogo mogą dokarmiać w przedszkolu ( ptaki w karmniku),

 

 

 

 

 

 

- dz.  za nauczycielką odczytują zdanie:

      Ptaki w  karmniku.

i umieszczają je pod odpowiednią ilustracją,

 

- dz. rozwiązują zagadki :

       Żółty brzuszek, modra główka,

       nastroszone z zimna piórka.

       Z daleka do nas przyleciała

       o słoninkę zapytała.    sikorka

 

Korale czerwone lubi ten ptak

Brzuszek czerwony to jego znak.    gil

 

       Gdy zimno za oknem wciąż ćwierka i ćwierka

       Wszyscy chyba znają małego…    wróbelka

 

- dz. za N. odczytują wyrazy i umieszczają  napisy ptaków przy odpowiedniej ilustracji,

 

- dz. losują  emblematy sarenek i ptaszków, w sali zawieszany jest  karmnik i paśnik, dzieci poruszają się po sali do rytmu na przerwę w muzyce sarny idą do paśnika, a ptaszki do karmnika(powtarzamy dwa trzy razy wymieniając się emblematami)

 

-dz. dzieci siedzą w kole, w środku stoją sylwety zwierząt i ptaków, dz. muszą przyporządkować je do odpowiedniego pokarmu:

                sikorka – słonina,

                gil – jarzębina

                wróbel – ziarno

                sarna – siano, sól do lizania

                zając- marchew

               

dzik – kasztany, żołędzie

 

- umieszczenie pożywienia dla zwierząt w kąciku przyrody oraz dla ptaków w karmniku, ustalenie miejsca zawieszenia karmnika,

 

- dz.5l- na kartkach liniami łączą ptaki z karmnikiem zwierzęta z paśnikiem, kolorują;

- 6l- na kartce znajdują się trzy karmniki z wielką literą- R,U,B, wokół ptaszki z małymi literami na brzuszkach-r,u,b – zadaniem dz. jest połączenie małych liter z wielkimi, kolorowanie.

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl