Kurs Techniczny Autodiagnozy, warsztat

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Kurs Techniczny Autodiagnostyki

 

   Zasoby i użycie autodiagnostyki

 

·         Zasada działania 

 

Wysoki stopień wyrafinowania systemów kontroli silnika popchnął konstruktorów pojazdów do opracowania prostych i kompletnych urządzeń  obsługowych będących w stanie umożliwić szybką i pewną diagnozę. Centralki elektroniczne, które kontrolują systemy zasilania i bezpieczeństwa pojazdu mogą być porównywane do komputerów. Centralka elektroniczna dla poprawnego działania musi koniecznie otrzymać serię informacji przychodzących z różnych czujników peryferyjnych, dzięki którym ustala warunki ostatecznego opracowania i w ten sposób działanie silnika lub innych podzespołów pojazdu. Dzisiejszej logice elektronicznej jest powierzone również zadanie ciągłej kontroli, spójności działania tych czujników peryferyjnych. Rozpoznanie ich stanów działania pozwala centralce opracować ewentualne wskazania nieprawidłowości i/ lub defekty działania. Ta ciągła kontrola wszystkich podzespołów peryferyjnych i zdolność odczytu, zapamiętywania i przesyłania do jednostki zewnętrznej ewentualnej nieprawidłowości nazywa się autodiagnostyką.

 

Nie należy w żadnym przypadku zapominać, że główną działalnością centralki jest poprawne utrzymywanie silnika w ruchu, gwarantując warunki stechiometryczne zawsze idealne we wszystkich warunkach obciążenia. Z tego powodu niektóre systemy wtryskowe przerywają wysyłanie parametrów silnika ( funkcję która wymaga określonego czasu i nakładu pracy od centralki) powyżej 3000 obrotów silnika.

 

·         Identyfikacja:

 

Zasoby i wszystkie informacje oddane do dyspozycji przez autodiagnostykę zależą w każdym przypadku od rozważanego systemu elektronicznego ( wtrysku, ABS, Air-Bag itd.) i w szczególności od jego wersji. To jest powodem, który zmusza diagnostę do precyzyjnej identyfikacji przed każdym podłączeniem typu centralki. Ta identyfikacja następuje poprzez kod zamiennika dostarczony na etykiecie przyklejonej na samej centralce i poprzez identyfikację kodu silnika, model pojazdu, system wtrysku i pojemność.

 

 

 

W rzeczywistości można również próbować połączenia wybierając typ centralki podobnej ale nie identycznej z tą odczytaną w pojeździe, w tym przypadku nawet jeśli połączenie nastąpi poprawnie, mogą pojawić się błędy interpretacji, które sprawią że test nie będzie wiarygodny.

 

 

·         Konfiguracja centralek:

 

Zagadnienie częściowo dotyczy identyfikacji centralek ostatniej generacji dla ich poprawnej konfiguracji. Te centralki elektroniczne wykorzystywane bez różnicy dla systemu wtrysku, Air-bag, ABS, zestawów wskaźników itd. zapamiętują dane działania i konfiguracji w zapisywalnej pamięci w technologii Flasch. Ta technologia umożliwia zatem modyfikację w szybki sposób przy wykorzystaniu zewnętrznych połączeń elektrycznych centralki (zatem bez demontażu i otwarcia samej centralki) programu i danych działania samej centralki. Możliwość programowania zewnętrznego wykorzystywana w centralkach za pomocą odpowiednich urządzeń, jest dzisiaj wykorzystywana szeroko przez wszystkich konstruktorów pojazdów i motocykli. Ten typ rozwiązania pozwala rzeczywiście na wykorzystanie (dla danego systemu kontroli np. wtrysku, air-bag itd.) jednego typu centralki która będzie mogła być zaadoptowana do różnych rozwiązań stosowanych w różnych modelach w których jest wykorzystywana. Możliwość adaptacji centralki do różnych wymaganych rozwiązań jest nazywana konfiguracją.

 

Ta procedura opisuje operację dla przeprowadzenia poprawnej kodyfikacji centralki w przypadku jej wymiany:

 

-                     wykonać podłączenie urządzenia autodiagnostycznego (Uni Check 2000, Tester Plus lub Nawigator) wykorzystując starą centralkę

-                     odczytać na stronie informacyjnej (rozpoznawanej przez wskaźnik ISO na górze po prawej stornie wyświetlacza), charakterystykę systemu (A i B) i w szczególności zapisać numer kodyfikacji podany w ostatniej linii. (C)

-                     przeprowadzić wymianę centralki ze starej na nową.

-                     wykonać podłączenie urządzenia autodiagnostycznego Uni Check 2000, Tester Plus lub Nawigator i przenieść się na stronę REGULACJE.

-                     Na pozycji kodyfikacji ECU, po potwierdzeniu wyboru będzie wymagany numer kodyfikacji.

-                     Wprowadzić numer kodyfikacji starej centralki, wcześniej zapisany i śledzić wskazania urządzenia.

 

 

 

 

·         Funkcja dodatkowa dla centralek specyficzna dla centralek Air Bag:

 

Również w przypadku kiedy konieczna jest wymiana centralki Air Bag, niezbędna jest kodyfikacja centralki. W tym przypadku jednak, niezbędne jest przestrzeganie niektórych środków ostrożności. Procedura jest taka sama jak ta opisana powyżej, tylko w przypadku w którym kod zamiennika starej centralki odpowiada dokładnie kodowi zamiennika nowej centralki; łącznie z numerem / literą odczytanymi na etykiecie nowej centralki.

 

Przykład: Odczyt wykonany na testerze przy starej centralce

 

Wiersz 1:

Kod Iso

55 01 8A

Wiersz 2:

centralka

1J0 909 607 A

Wiersz 3:

(1)

AIRBAG VW

Wiersz 4:

(2)

V64

Wiersz 5:

Kodyfikacja ECU

65

 

 

W tym przypadku informacją na etykiecie centralki, która powinna odpowiadać danym  powyżej wymienionym, jest kod zamiennika obecny w drugim wierszu; albo na etykiecie

 

 

 

 

 

Z nowej centralki powinno się przeczytać:1J0 909 607 (zobacz poprzedni rysunek). Litera A końcowa odczytana przez urządzenie nie jest obecna na etykiecie, odpowiada rodzajowi wyposażenia, która określa dokładną kodyfikację centralki.

 

 

 

·         Najnowsze centralki

 

Na następnym wyświetlaczu są przedstawione informacje odczytane w centralce ostatniej generacji. Centralka Air bag jest zidentyfikowana przez skrót 2P AIRBAG VW

 

 

W tym przypadku oryginalna centralka przedstawia skrót 2P. Kiedy przystępuje się do wymiany centralki starej na nową program autodiagnostyczny przedstawia zawsze na tablicy ISO specjalne wzorce, które w przypadku centralki nie skonfigurowanej przytaczają wskazówki bez odniesienia do wskaźnika wyżej zacytowanego (2P) czy do kodyfikacji.

 

 

 

Przechodząc z programem do konfiguracji centralki możliwe będzie w tym przypadku wprowadzenie kodu cyfrowego odczytanego poprzednio w starej centralce na pozycji

 

KODYFIKACJA ECU.

UWAGA: procedura kodyfikacji opisana powyżej może być wykorzystywana tylko jeśli na etykiecie zewnętrznej nowej centralki, są umieszczone te same odniesienia co wyświetlone przez starą centralkę, związane z:

 

-                     kodem zamiennika centralki 6Q0909605 (2-gi wiersz na wyświetlaczu, np. na poprzednim wyświetlaczu)

-                     skrót centralki 2P AIRBAG VW ( 3- ci na wyświetlaczu)

 

Tylko w tym przypadku będzie możliwe wykorzystanie kodu KODYFIKACJI ECU odczytanego w starej centralce dla skonfigurowania nowej.

 

W przypadku kiedy nowa centralka pokazuje na etykiecie inne kody zarówno w zakresie kodu zamiennika 6Q0909605 A jak i wskaźnika 2P będzie koniecznym skontaktować się z serwisem konsultacyjnym MAGNETI MARELLI.

 

·         Kody wolne i kody szybkie

 

Środki dostępne w przeszłości były ograniczone do transmisji prostych kodów błędów zapamiętanych w centralce i nie pozwalały na weryfikację w czasie rzeczywistym. Taki typ autodiagnostyki wykorzystuje kody migowe dostępne na dwa sposoby:

-                     poprzez specjalną kontrolkę świetlną umieszczoną w zestawie wskaźników lub bezpośrednio w centralce

-                     poprzez specjalne gniazda autodiagnostyczne 

 

Kolejność zapłonów i zgaśnięć tej kontrolki następuje w sposób wolny            postrzeganym przez oko człowieka który jest w stanie zidentyfikować kod numeryczny do którego później jest dołączony precyzyjny komunikat diagnostyczny. Przy użyciu systemów uniwersalnych Uni Check2000 Tester Plus lub Nawigator ten typ identyfikacji i kodyfikacji jest dostępny w sposób całkowicie automatyczny i diagnosta ogranicza się do odczytu komunikatu, które opisują typ odczytanej nieprawidłowości. Funkcją wykorzystywaną w tym przypadku jest funkcja „kodów wolnych”. Pojazdy starej produkcji (przed 1995) zasadniczo są wyposażone tylko w ten typ systemu. W urządzeniu Uni Check2000 niezbędny jest wybór typu wykorzystywanej technologii (wolna lub szybka) podczas gdy w Tester Plus i  Navigator to rozróżnienie nie występuje.

 

Dzisiaj natomiast centralki są wyposażone w większą możliwość obróbki.     Zwiększenie prędkości obróbki pozwala na uzyskanie autodiagnostyki bardziej kompletnej i będącej w stanie dostarczyć większą liczbę informacji. Takie informacje mogą być zapamiętane w centralce lub wyświetlane w czasie rzeczywistym w jednostce zewnętrznej. W tym przypadku poprzez Uni Check 2000lub Navigator możliwe jest uzyskanie dużej ilości informacji. Np. (jak zauważyliśmy charakterystyki autodiagnostyczne są zdefiniowane przez centralkę) przedstawiamy poniżej normalne zasoby udostępnione przez centralki ostatniej generacji, dla których mówi się o autodiagnostyce szybkiej. W poniższej tabeli wyróżniamy serię funkcji i danych do nich dołączonych:

 

FUNKCJA

DANE/ ZASOBY

Parametry silnika (inżynieryjne)

Obroty silnika, czas wtrysku dla każdego cylindra lub dla pary cylindrów, wyprzedzenie, wyprzedzenie dla każdego cylindra, czas ładowania dwóch uzwojeń pierwotnych cewki lub każdej pojedynczej, ciśnienie ssania, ciśnienie atmosferyczne, temperatura powietrza, temperatura wody, kąt przepustnicy, napięcie lambda, pozycja silniczka krokowego, elektrozawór pochłaniacza, prędkość pojazdu.

Błędy

Centralki, ciśnienia powietrza, temperatury powietrza, temperatury wody, potencjometru przepustnicy, czujnika obrotów, czujnika prędkości, napięcia akumulatora, sondy lambda, wtryskiwaczy, silniczka krokowego, czujnika fazy, elektrozaworu pochłaniacza, cewki zapłonowej, przekaźnika pompy benzyny, przekaźnika kondycjonatora, regulacji wzbogacenia, autoadaptacji

Stany

Lambda, silnika, pozycji pedału przyspieszenia min i max, kondycjonatora, cud off, rozruchu, pedału hamulca, temperatury, autoadaptacji

Test aktywatorów (aktywacja)

Wtryskiwaczy, przekaźnika kondycjonatora, silniczka krokowego, podwójnego przekaźnika, elektrozaworu pochłaniacza, obrotomierza, miernika zużycia, pompy benzyny, resetu autoadaptacji

Kasowanie błędów

Eliminacja błędów zawartych w pamięci centralki

Regulacje

Regulacje wyprzedzenia, regulacje CO

Identyfikacje

Przywołanie kodu identyfikacji centralki zamontowanej w pojeździe ta funkcja nabiera dużego znaczenia w nowych systemach (z pamięcią Flash) gdzie ta informacja pozwala skonfigurować poprawnie nową centralkę

 

Centralki elektroniczne wykorzystują różne strategie dla odczytu kontroli błędów i w konsekwencji zarządzania silnikiem. Wiele centralek dysponuje już pamięcią, która umożliwia zachowanie wskazówek o ewentualnym błędzie nawet jeśli ten nie jest już obecny a kluczyk zapłonowy został ustawiony w pozycji „Stop”. W przypadku awarii na czujnikach system interweniuje wprowadzając wartości recovery (odzysku) i dla tych o większej wadze generuje zapłon kontrolki awarii w zestawie wskaźników i ograniczenie wartości obrotów silnika. Niektóre systemy po 40 rozruchach, jeśli błąd więcej się nie pojawił kasują go z pamięci wewnętrznej powracając do warunków oryginalnych braku błędu w pamięci.

 

Innymi funkcjami, które w jakiś sposób wpływają na diagnostykę i które często są wykorzystywane w centralkach kontroli silnika są:

 

-                     funkcja autoadaptacji

-                     funkcja recovery

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psp5.opx.pl